wtorek, 23 września 2014

Wielki i Mały Staw (Karkonosze)

Studzienka - Szlak zielony (Droga Bronka Czecha) - Wielki Staw - Mały Staw - Strzecha Akademicka - Szlak Czarny (Śląska Droga)
Trasa na 4 godz +

Wybraliśmy z mężem taką trasę w ostatnim momencie, ale jak się okazało warto było. Po sześciu dniach chodzenia po górach, mieliśmy w planach dzień względnego odpoczynku, czyli wjechanie wyciągiem na Kopę i zejście z niej. Plany zostały nam pokrzyżowane przez nie działający wyciąg (konserwacja). Na wyciąg ubrałam oczywiście sweterek, bo schodząc nigdy nie umiem się zagrzać, więc kiedy okazało się, że jednak czeka mnie wyprawa pod górę, to nie było mi do śmiechu. Na tyle, na ile się dało podwinęłam rękawy i jazda ;-) Poniżej mapka.

Tam gdzie zaznaczyłam fioletowy krzyżyk, ruszamy. Idziemy około 40 min zielonym szlakiem, który w pewnym momencie łączy się z szlakiem żółtym i niebieskim. Jeżeli ktoś ma ochotę, to może sobie trasę przedłużyć, skręcając w prawo żółtym szlakiem. W takiej opcji mijać się będzie Pielgrzymy i Słonecznik. Jeżeli jednak tyle czasu nie posiadacie, to kierować należy się prosto, nadal szlakiem zielonym.

Pnąc się w górę, zatrzymywaliśmy się co jakiś czas by się rozejrzeć. Ciekawie przedstawiał się z tej strony widok na Śnieżkę, zaś w dole dominował w krajobrazie Zbiornik Sosnówka.

Jeżeli nie planujecie iść zobaczyć Słonecznika, to w momencie, gdy zielony szlak spotka się z czerwonym, należy skręcić w lewo czerwonym. Po przejściu krótkiego odcinka szlaku Waszym oczom ukaże się Wielki Staw.

Po "napatrzeniu się" na Wielki Staw, ruszamy dalej czerwonym szlakiem w stronę Małego Stawu. Teraz przemieszczamy się już w większości na jednej wysokości.

Na poniższym zdjęciu widok na Mały Staw, Samotnię, Strzechę Akademicką i na ostatnim planie na Śnieżkę.

Po minięciu Małego Stawu, w krajobrazie króluje już tylko Śnieżka. Jeżeli czujecie się na siłach, to można kontynuować wędrówkę szlakiem czerwonym, jeżeli zaś chcecie zejść proponowaną przeze mnie trasą, to należy skręcić w lewo na szlak niebieski i nim kierować się do Strzechy Akademickiej.

Po dojściu do Strzechy Akademickiej, by dostać się do Białego Jaru, należy skręcić w prawo żółtym szlakiem. W tym miejscu można się nieco pomylić, ponieważ ścieżka prowadząca do Białego Jaru jest słabo widoczna i pierwszym odruchem może być chęć pójścia w dół (bo to również żółty szlak). My jednak kierujemy się w prawo i tym sposobem docieramy do szlaku czarnego (czyli Śląskiej Drogi).

Po dotarciu do Białego Jaru kierujemy się w dół czarnym szlakiem. Będąc na dole warto zobaczyć Dziki Wodospad.