środa, 12 lipca 2017

Morski tort


Od kiedy na durszlak.pl pojawiła się akcja kulinarna "Cukier z głową", to ciągle się zastanawiałam jakie ciasto, tort lub deser stworzyć. Zależało mi, żeby było to coś wyjątkowego. Niestety przeszkód miałam wiele, bo mój roczny syn poważnie się rozchorował, a w dodatku nad moją miejscowością przeszła trąba powietrzna pozbawiając mnie na dwa dni prądu. Mimo to nie poddałam się. Natchnienie przyszło po przeczytaniu serii książek "Percy Jackson i bogowie olimpijscy".  Tak się składa, że matka Percego często robiła mu różne desery na niebiesko. W książce przewijają się niebieskie gofry, ciasteczka itp. Ale to właśnie w ostatniej części pojawia się niebieski, urodzinowy tort Percego na szesnaste urodziny. Nigdy wcześniej nie korzystałam z barwników i nigdy nie robiłam nic z masy cukrowej, dlatego też upiekł mi się za ciemny biszkopt :-) Za to końcowy efekt okazał się niesamowity. Tort jest nie tylko pyszny, ale również prezentuje się imponująco. Gorąco polecam ten przepis!


SKŁADNIKI

Na biszkopt:

  • 4 jajka
  • szczypta soli
  • 100 g cukru Diamant
  • 120 g mąki pszennej tortowej
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 2 łyżki wody
  • 1/2 łyżeczki niebieskiego barwnika w proszku (lub tyle ile jest zalecane wg instrukcji na opakowaniu)
Na frużelinę wiśniową:

  • 250 g wydrylowanych wiśni wraz z sokiem
  • 100 g cukru Diamant
  • 1 łyżka mąki ziemniaczanej + 50 ml wody
Na masę śmietanową:

  • 500 g śmietany 36%
  • 4 łyżki cukru pudru Diamant
  • 2 łyżeczki żelatyny + 40 ml wody
  • szczypta błękitnego barwnika w proszku (lub do uzyskania odpowiedniego koloru)
Dekoracja:

  • biała masa cukrowa lub marcepan


WYKONANIE

Biszkopt: Wszystkie składniki powinny być w temperaturze pokojowej. Piekarnik rozgrzać do temperatury 180°C. Spód formy tortowej o średnicy 22 cm wyłożyć papierem do pieczenia.

Białka ubić ze szczyptą soli stopniowo dodając cukier. Zmniejszyć obroty miksera i dodawać po jednym żółtku. W osobnej misce wymieszać ze sobą mąkę, proszek do pieczenia i niebieski barwnik. Składniki sypkie przesiać przez sitko do masy jajecznej i mieszając szpatułką dodać wodę. Ciasto przelać do formy, wyrównać wierzch, włożyć do piekarnika i piec 30 minut (do suchego patyczka). Upieczony biszkopt zostawić do ostudzenia, po czym przekroić go na dwa placki.

Frużelina wiśniowa: Wiśnie wraz z sokiem umieścić w garnku, dodać cukier i włączyć palnik. Mąkę ziemniaczaną wymieszać z wodą i wlać do zagotowanych wiśni. Całość energicznie mieszać podgrzewając, aż do uzyskania masy przypominającej gęsty kisiel. Gotową frużelinę zostawić do ostudzenia.

Śmietana: Zimną śmietanę ubić stopniowo dodając cukier puder. Na koniec dodać błękitny barwnik w proszku i ponownie zmiksować. 40 ml wody zagotować, wyłączyć palnik, po czym dodać żelatynę i dobrze wymieszać, tak aby się rozpuściła. Do śmietany wlać zimną i lekko już gęstniejącą żelatynę, po czym dobrze zmiksować do połączenia składników.

Na dolnym placku rozsmarować równomiernie frużelinę wiśniową, na nią nałożyć warstwę śmietany i nałożyć górny placek. Górę i boki tortu posmarować pozostałą śmietaną (na górze tortu można zrobić łyżką fale) i włożyć do lodówki najlepiej na kilka godzin lub całą noc.

Z białej masy cukrowej lub marcepanu zrobić muszle i udekorować nimi tort.


Zapraszam Was również na stronę akcji "Uczymy ja słodzić"









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz