piątek, 21 listopada 2014

Tarta brokułowa z kurczakiem


Do zrobienia tarty z brokułem i kurczakiem natchnął mnie przepis Doroty link. Tarta wyszła pyszna, oczywiście dla tych, co lubią brokuły (bo mój tata mawia zawsze "że on z tym paskudztwem zielonym nic nie zje" ;-) ). Średnica mojej tarty była duża, więc jak będziecie robić w mniejszej formie, to koniecznie dajcie mniej kurczaka.
Jeszcze jedna dygresja zanim podam przepis. Chodzi o ciasto. Zrobiłam je późnym wieczorem dzień wcześniej i wyłożone już na formie do tarty owinęłam folią i włożyłam do lodówki. Na następny dzień zaraz po powrocie z pracy i nagrzaniu piekarnika, włożyłam taką tartę od razu do pieczenia. Jak się okazało tarta wyszła taka, jaka być powinna, więc zawsze jest to jakiś sposób jeżeli nie macie za dużo czasu w dany dzień.

SKŁADNIKI

Na ciasto (średnica tarty 30 cm)
  • 300 g mąki pszennej
  • 135 g masła
  • 2 żółtka
  • szczypta soli
  • 2 łyżki zimnej wody
 Na nadzienie
  • 1 podwójna pierś z kurczaka
  • 3 jajka
  • 1 brokuł
  • 1 duża kwaśna śmietana 18%
  • 125 g żółtego sera
  • dodatkowo: oliwa
  • przyprawy: sól, pieprz, zioła prowansalskie, słodka papryka


WYKONANIE

Ciasto: Masło posiekać nożem. Mąkę wsypać do miski lub na stolnicę. Dodać żółtka, szczyptę soli, posiekane masło i zimną wodę. Szybko zagnieść. W razie potrzeby można dodać jeszcze wody, ale nie warto przesadzać, bo im mniej jej damy, tym mniej ciasto będzie się lepić. Z ciasta zrobić kulę, owinąć folią do żywności i włożyć do lodówki na 30 minut. 
Formę do tarty wysmarować masłem. Gotowe ciasto rozwałkować i wyłożyć nim formę do tarty (można też formę po prostu wylepić ciastem). Brzegi podwinąć do góry (żeby brzegi nie spływały można włożyć formę z ciastem na kolejne 30 minut do lodówki).  Ciasto ponakłuwać widelcem i piec w temperaturze 180°C przez 20-25 minut na środkowym poziomie piekarnika.

Nadzienie: Brokuł umyć i obrać w różyczki. Gotować w lekko osolonej, wrzącej wodzie około 3 minuty (ja ugotowałam brokuła na parze). Piersi z kurczaka umyć, pokroić w kostkę i przełożyć do głębokiego talerza. Całość polać oliwą i przyprawić solą, pieprzem, papryką i ziołami prowansalskimi. Dobrze wymieszać i przełożyć na rozgrzaną patelnię. Smażyć do momentu aż mięso nie będzie surowe.
Do miseczki wbić jajka i roztrzepać je, dodać śmietanę i ser (trochę sera zostawić na posypanie tarty), doprawić solą i pieprzem, dobrze rozmieszać.

Tarta: Na gotowy kruchy spód wyłożyć równomiernie różyczki brokuła i kurczak. Polać równomiernie gotową masą (ja polewałam łyżką). Górę tarty posypać serem. Piec w 180°C przez 30-35 minut na środkowym poziomie piekarnika (aż masa zgęstnieje).





Zdjęcia zrobione w trakcie robienia tarty.

Składniki ciasta gotowe do ugniatania.
Przyprawianie pokrojonych piersi z kurczaka.
Smażenie mięsa i gotowanie brokuła na parze.
Wykładanie na tarcie różyczek brokuła.
Nakładanie kurczaka.
Gotowa tarta.
Nakładam sobie duży kawałek, bo tartę zrobiłam na obiad.
Smacznego!

1 komentarz: