niedziela, 25 maja 2014

Zaczarowana Turcja

Byłam już w wielu krajach i w wielu z nich spotykałam miłych miejscowych ludzi, ale i tak najbardziej zaczarowała mnie dotychczas Turcja (pobyt w Kusadasi). Zatrzymaliśmy się w hotelu Flora Suites, przy czym mieliśmy wyjątkowe szczęście, ponieważ dostaliśmy odremontowany pokój, który przypominał cztery europejskie gwiazdki, a nie trzy, za które zapłaciliśmy ;) Trudno nawet napisać "pokój", ponieważ mieliśmy dwa duże pokoje, jeden z nich miał łóżko małżeńskie, zaś w drugim znajdowały się dwa pojedyncze.
Minusem hotelu jest duża odległość do morza, ale codziennie goście są wożeni traktorem ciągnącym za sobą wagoniki, więc nie trzeba przemierzać tego dystansu piechotą :)
Za to lokalizacja hotelu w celu zwiedzania jest wprost idealna. Dobra baza wypadowa do zwiedzania takich miejsc jak: Selcuk, Efes, Kusadasi,  Park Narodowy Dilek, wyspa Samos, Pamukkale, Izmir.
Najcieplej wspominam wyprawę do Efezu. Aby się tam dostać wystarczy przejść kawałek z hotelu do drogi głównej i pomachać przejeżdżającemu dolmuszowi (taki mały busik, zazwyczaj kierowca sam się zatrzymuje). Wszyscy są bardzo pomocni, więc z tą częścią nikt nie powinien mieć problemu ;) Po dotarciu do centrum Kusadasi, przesiąść się trzeba do kolejnego dolmusza, który wysadzi nas przy drodze prowadzącej do Efezu. Trochę trzeba przejść piechotą, ale nie jest to tak daleko, dlatego nie warto brać dorożki ( a takich tam niemało). Zwiedzanie Efezu na własną rękę jest przeżyciem fantastycznym, bo można spędzić tam dowolną ilość czasu, przy okazji trzymając się z dala od wycieczkowych tłumów.

Teatr Wielki
Widok na Teatr Wielki od strony ulicy Portowej.
Już wcześniej zakupiliśmy w Kusadasi na bazarze polskojęzyczny przewodnik po Efezie, napisany przez Selabattina Erdemgila, który okazał się bardzo przydatny, bo zawierał znacznie więcej praktycznych informacji i wskazówek, niż ten, który zakupiliśmy już w Polsce. My weszliśmy od strony ulicy Portowej.

Biblioteka Celsusa
Południowa brama agory.

Kościół Matki Boskiej.
Chwila odpoczynku i studiowanie przewodnika ;-)